יום רביעי, 21 באוקטובר 2009

אופטימיזציה למשקל הקובץ (חלק 1)

אחד הדברים שפעמים רבות לא מקפידים עליהם, הוא משקל ה-swf.
משקל קובץ גדול אומר יותר מדי זמן טעינה, יותר מדי מקום שהוא תופס על השרת,
ובאופן כללי, צורת עבודה לא נכונה.
אז איך בונים את קובץ ה-fla בצורה נכונה מבחינת משקל?
יש כמה וכמה דברים שאליהם צריך לשים לב. נתחיל עם כמה:
  • תמונות. עניין התמונות הוא אולי העניין הבסיסי ביותר בכל הנוגע למשקל הקובץ.
    שלושה דברים שחשוב להקפיד עליהם:

    1. לייבא לפלאש את התמונה כשהיא כבר בגודל שבו היא אמורה להיות מוצגת. כלומר, אם יש לנו תמונה בגודל של 200x200, ואנחנו רוצים להציג אותה בגודל של 100x100, לא נייבא אותה לפלאש בגודל 200x200 ושם נקטין בחצי, אלא נשמור אותה מראש בגודל של 100x100.

    2.  כהמשך לסעיף הקודם, גם אם ייבאנו את התמונה בגודל הנכון, אבל חלק ממנה לא מופיע על הבמה,
    המשקל הסופי עדיין יכלול את כל התמונה (גם את החלק שלא מוצג). לכן, כדאי לחתוך את התמונה כך שהיא תכלול רק את המינימום שאנו צריכים שיופיע על הבמה.
    בהקשר הזה כדאי לציין, שכל מה שמופיע איפשהו על הטיימליין, בין אם רואים אותו בסוף ובין אם לא רואים אותו בסוף - ישפיע על משקל הקובץ (אלא אם כן הוא נמצא בשכבת Guide).

    3. ברירת המחדל של הפלאש היא להציג את התמונה במצב של Use imported JPEG data
    כשהאפשרות הזו מסומנת, איכות התמונה תהיה מירבית, אבל גם המשקל יהיה די מירבי...
    לכן, כדאי להסיר את הסימון, ובתיבה שתיפתח, ניתן לקבוע את איכות התמונה מ-0 עד 100.
    בדרך כלל, הורדה של האיכות ל- 60-70, תוריד את משקל הקובץ משמעותית ומצד שני לא תפגום באיכות בצורה הנראית לעין.

    מה שכתוב בסעיף הזה נכון ברוב המקרים. יש הבדלים בין JPEG לבין PNG/ GIF, יש מקרים יוצאי דופן אחרים, אבל על כל אלה אכתוב בהזדמנות קרובה.
  • שימוש ב-Symbols, גם הוא דרך עבודה נכונה שבסופו של דבר גם תורמת להורדת משקל הקובץ.
    בעניין הזה יש העדפות שונות בין משתמשי הפלאש השונים. יש כאלה שלמען הנוחות והסדר מעדיפים להפוך כל אלמנט (או כמעט כל אלמנט...) לסימבול. על כל פנים, בהקשר של משקל הקובץ, אם אותו אלמנט מופיע יותר מפעם אחת, כדאי להפוך אותו לסימבול.
    בעניין הזה כדאי להיות קצת יצירתיים :) כלומר, סימבול של ריבוע, יכול לשמש גם כרקע מלבני, גם כמסיכה ריבועית לטקסט, וגם כקו עבה. אפשר להגדיל, להקטין, למתוח או למעוך כדי לקבל צורות שונות לשימושים שונים, אבל הסימבול הוא אותו סימבול...
  • עניין בסיסי נוסף שמשפיע על משקל הקובץ הוא Shape tween מול Motion tween.
    shape tween הוא אופציה נחמדה, אבל בכל הקשור למשקל הקובץ, כדאי להשתמש בו כמה שפחות.
    נניח שיש לכם עיגול שמגיע באנימציה מצד אחד של הבמה לצד השני. יש לכם שתי אפשרויות: או ליצור עיגול וב-shape tween להעביר אותו לצד השני. או ליצור עיגול, להפוך אותו לסימבול ולעשות לו motion tween. בשני המקרים, התוצאה הנראית לעין תהיה זהה, אבל משקל הקובץ יהיה נמוך יותר באופציה השניה.

עד כאן להפעם.
יש עוד כמה דברים חשובים בהקשר של משקל ה- swf, אבל נשאיר אותם לפעם הבאה.

הערות והארות יתקבלו בברכה :)

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה